- +


Author Topic: Oversize Piston  (Read 4285 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline clay angel

  • Lagend SNCT
  • ******
  • Join Date: Oct 2011
  • Location: KOTA KINABALU
  • Posts: 1113
  • Liked: 0
  • Gender: Male
  • IM UNDERGROUND
Oversize Piston
« on: October 08, 2011, 09:32:02 PM »
perkara ini tidak asing bagi kita,tetapi just for shared infomation.

Bila sebut campro, aku tak tahu pasal campro tetapi engine lama aku nie aku ada buat rebore oversizing piston.Size piston aku sukat dulu campro punya 76 mm bore.

kod engine S4PH

    Kuasa kuda maksimum: 110 bhp (82 kW) @ 6,000 rpm
    Kilasan maksimum: 148 N-m @ 4,000 rpm
    Lubang x lejang: 76 x 88 mm
    Sesaran enjin: 1598 cc

piston size yang boleh masuk di engine campro nie adalah bersaiz 77mm-78 mm, high Compression (kena pergi Engineering untuk sukatan piston head ke head).Bagi aku, saiz nie jangan lebih dari 2mm kalau mau masuk campro engine.Apabila sudah masuk piston besar,stroker pun kenalah tukar mengikut saiz piston.Seperti dibawah nie,aku senaraikan berkenaan oversize block and piston engine mitsshubishi: (sekurang-kurangnya boleh dijadikan panduan)


Mitshubishi

GSR - 4G93T = Bore 81mm, Stroke 89mm (1834cc)
Mivec - 4G92 DOHC MIVEC= Bore 81mm, stroke 77.5mm (1597cc)
Beza diatara kedua-dua enjin adalah pada strokernya

VR4 & EVO3 - 4G63T = Bore 85mm, stroke 88mm (1997cc)

Kalau Piston bersaiz 86mm hanya boleh masuk ke enjin 4G63 sahaja


Selepas piston dan stroker sudah dimasukan dalam engine block, Nasihat aku supaya supply petrol kena ditambah juga kalau suda rebore nie, utk mengelakan kesan sampingan supply petrol yang tidak cukup adalah

1) head gasket putus
2) piston ring cepat haus
3) boleh menyebabkan piston berlubang (piston cair)
4) merosakkan blok enjin.(block calar)
5) Head crack dan pecah.
6) leaking motoroil
7) dan banyak masalah lain berkenaan engine


kalau disettingkan kepada engine karburator, im not sure (sebab aku guna EFI), but better jika ada alat wideband tuning utk mengetahui samada supply petrol rich/lean.Berpandukan melalui sana kita boleh mengetahui samada perlu buat tune-up atau menukar karburator yg boleh supply fuel lebih kepada engine. Kalau pakai EFI, i suggest perlu tukar Injector atau fuel pump yang supply petrol dengan cukup supaya piston tak crack.(itu sebab asap putih keluar masa memblast)

Kelebihan Oversize Piston

Kalau pakai piston oversize memang ada kenaikan power dan CC engine lah, kalau sudah di katakan CC engine di tingkatkan kan maka kesan dan hasil power engine pun memang kuat, tetapi kalau untuk kegunaan harian, harus tanya dulu pakar lah (poman korang) berapa boleh resize block korang.(jangan terlampau besar lah bagi aku).Biasanya,kalau mau oversize piston nie adalah kepada Oversize diameter piston, ketebalan piston amat jarang dipakai tetapi harus mendengar pakar juga( kadang2 piston dan block di hantar sekali di tempat engineering untuk disukat supaya piston tidak menghentak valve sampai ke head kerana diameter piston yg menentukan compression dlm enjin bukan ketebalan piston tersebut.

gambar dari sumber kedai poman aku yang buat campro turbo.(masa nie kawan aku buat oversize piston ja dulu sebelum masuk turbo) kawan aku cakap dia nak 1.6 cc naik 1.7 cc

Block yang sudah di rebore. Asal stock bersaiz 76 mm (sekarang sudah 78mm)


Piston yang sudah ditukar ke 78mm


poman kami cakap, selepas selesai semua nie, management penting juga untuk manage sistem pembakaran dan fungsi engine kita.

selamat mengamal..



Offline taufique

  • SNCT-021
  • Hero SNCT
  • *****
  • Join Date: Jul 2011
  • Location: Shah Alam/Subang/Kuala Lumpur/Melaka
  • Posts: 848
  • Liked: 0
  • Gender: Male
Re: Oversize Piston
« Reply #1 on: October 08, 2011, 09:51:30 PM »
nice info bro...
mmg terbaek...!!!
:D
it's all about the arts of photography
by
Da Neoriderz Shooterz
aka
DNS Photography
powered by
SONY ALPHA

Offline kampungBOY

  • Full Member
  • ***
  • Join Date: Sep 2011
  • Location: melaka
  • Posts: 145
  • Liked: 0
  • Gender: Male
Re: Oversize Piston
« Reply #2 on: October 08, 2011, 09:56:53 PM »
bagus info ni.. yg aku tau 4g93 max leh masuk 83mm.. tuk drag.stroker 2.0.. tp daily use max boleh masuk 82.5mm pun ade.. dari segi ketahanan tu tk pastila psl aku dgr 2,3 blok jgk jadik korban baru dpt setting terbaek..

Offline clay angel

  • Lagend SNCT
  • ******
  • Join Date: Oct 2011
  • Location: KOTA KINABALU
  • Posts: 1113
  • Liked: 0
  • Gender: Male
  • IM UNDERGROUND
Re: Oversize Piston
« Reply #3 on: October 08, 2011, 10:15:00 PM »
bagus info ni.. yg aku tau 4g93 max leh masuk 83mm.. tuk drag.stroker 2.0.. tp daily use max boleh masuk 82.5mm pun ade.. dari segi ketahanan tu tk pastila psl aku dgr 2,3 blok jgk jadik korban baru dpt setting terbaek..

yup,if daily use, jangan rebore besar melebihi 2mm size piston.kalau terlampau besar akan merosakkan dan menipiskan dinding block.itulah banyak orang kena piston dan stroker bengkok.kalau drag bro,memang tak da limited kalau nak rebore, selagi ada max piston size dan blok tebal,selagi itu di korek-korek.tambahan pun kereta drag guna sekali sakala untuk lumba ja, kalau guna hari2 memang rosak.kalau tam muat, dorang kasi engineering lagi bagi masuk.

Offline clay angel

  • Lagend SNCT
  • ******
  • Join Date: Oct 2011
  • Location: KOTA KINABALU
  • Posts: 1113
  • Liked: 0
  • Gender: Male
  • IM UNDERGROUND
Re: Oversize Piston
« Reply #4 on: October 08, 2011, 10:15:44 PM »
nice info bro...
mmg terbaek...!!!
:D

tq bro, ilmu untuk semua bro heheheh

Offline kampungBOY

  • Full Member
  • ***
  • Join Date: Sep 2011
  • Location: melaka
  • Posts: 145
  • Liked: 0
  • Gender: Male
Re: Oversize Piston
« Reply #5 on: October 08, 2011, 10:30:21 PM »
tp aku salute machine honda beb.. blok gad tu leh jadik blok.rebore smpai 85mm pun selambe je daily use.. gile la machine vtec..  takut aku dgr piston 85 ni

Offline clay angel

  • Lagend SNCT
  • ******
  • Join Date: Oct 2011
  • Location: KOTA KINABALU
  • Posts: 1113
  • Liked: 0
  • Gender: Male
  • IM UNDERGROUND
Re: Oversize Piston
« Reply #6 on: October 08, 2011, 10:41:51 PM »
tp aku salute machine honda beb.. blok gad tu leh jadik blok.rebore smpai 85mm pun selambe je daily use.. gile la machine vtec..  takut aku dgr piston 85 ni

itula dikatakan blok honda.belum buka vtec lagi, memang marum bunyinya.belum lagi b18c guna blok Crv, bonet depan pun tak dapat tutup

Offline kampungBOY

  • Full Member
  • ***
  • Join Date: Sep 2011
  • Location: melaka
  • Posts: 145
  • Liked: 0
  • Gender: Male
Re: Oversize Piston
« Reply #7 on: October 08, 2011, 10:49:25 PM »
aku tk berani main honda.. duit kuar mcm air paip

Offline clay angel

  • Lagend SNCT
  • ******
  • Join Date: Oct 2011
  • Location: KOTA KINABALU
  • Posts: 1113
  • Liked: 0
  • Gender: Male
  • IM UNDERGROUND
Re: Oversize Piston
« Reply #8 on: October 08, 2011, 11:13:40 PM »
aku tk berani main honda.. duit kuar mcm air paip

baranag2 di kedai potong kan ada, mungkin boleh dapat murah.boleh beli piston honda masuk ja kat blok campro.power juga mcm kawan aku buat

Offline kampungBOY

  • Full Member
  • ***
  • Join Date: Sep 2011
  • Location: melaka
  • Posts: 145
  • Liked: 0
  • Gender: Male
Re: Oversize Piston
« Reply #9 on: October 09, 2011, 01:47:21 AM »
aku tk berani main honda.. duit kuar mcm air paip

baranag2 di kedai potong kan ada, mungkin boleh dapat murah.boleh beli piston honda masuk ja kat blok campro.power juga mcm kawan aku buat

boleh masuk ke?aku tk tau plak.. piston stender vtec hi--com kan?bape mm?

Offline clay angel

  • Lagend SNCT
  • ******
  • Join Date: Oct 2011
  • Location: KOTA KINABALU
  • Posts: 1113
  • Liked: 0
  • Gender: Male
  • IM UNDERGROUND
Re: Oversize Piston
« Reply #10 on: October 09, 2011, 01:59:38 AM »
aku tk berani main honda.. duit kuar mcm air paip

baranag2 di kedai potong kan ada, mungkin boleh dapat murah.boleh beli piston honda masuk ja kat blok campro.power juga mcm kawan aku buat

boleh masuk ke?aku tk tau plak.. piston stender vtec hi--com kan?bape mm?

boleh,78mm kan standard.wira banyak guna tu 4g93 masuk piston honda vtec, tapi rebore balik lah

Offline kampungBOY

  • Full Member
  • ***
  • Join Date: Sep 2011
  • Location: melaka
  • Posts: 145
  • Liked: 0
  • Gender: Male
Re: Oversize Piston
« Reply #11 on: October 09, 2011, 02:02:31 AM »
aku tk berani main honda.. duit kuar mcm air paip

baranag2 di kedai potong kan ada, mungkin boleh dapat murah.boleh beli piston honda masuk ja kat blok campro.power juga mcm kawan aku buat

boleh masuk ke?aku tk tau plak.. piston stender vtec hi--com kan?bape mm?

boleh,78mm kan standard.wira banyak guna tu 4g93 masuk piston honda vtec, tapi rebore balik lah

oic.. bukan piston honda tk than boost ke?aku dgr 1bar je max boleh pegi.tu psl avantech pun pkai ppiston JE.. aku dgr citer je

Offline clay angel

  • Lagend SNCT
  • ******
  • Join Date: Oct 2011
  • Location: KOTA KINABALU
  • Posts: 1113
  • Liked: 0
  • Gender: Male
  • IM UNDERGROUND
Re: Oversize Piston
« Reply #12 on: October 09, 2011, 02:19:12 AM »
aku tk berani main honda.. duit kuar mcm air paip

baranag2 di kedai potong kan ada, mungkin boleh dapat murah.boleh beli piston honda masuk ja kat blok campro.power juga mcm kawan aku buat

boleh masuk ke?aku tk tau plak.. piston stender vtec hi--com kan?bape mm?

boleh,78mm kan standard.wira banyak guna tu 4g93 masuk piston honda vtec, tapi rebore balik lah

oic.. bukan piston honda tk than boost ke?aku dgr 1bar je max boleh pegi.tu psl avantech pun pkai ppiston JE.. aku dgr citer je

yup ,Honda punya tak tahan boost.Piston tu bukan masuk 4g93T( itu gsr turbo) tetapi masuk 4g93 N/A ma.

Offline kampungBOY

  • Full Member
  • ***
  • Join Date: Sep 2011
  • Location: melaka
  • Posts: 145
  • Liked: 0
  • Gender: Male
Re: Oversize Piston
« Reply #13 on: October 09, 2011, 02:31:25 AM »
aku tk berani main honda.. duit kuar mcm air paip

baranag2 di kedai potong kan ada, mungkin boleh dapat murah.boleh beli piston honda masuk ja kat blok campro.power juga mcm kawan aku buat

boleh masuk ke?aku tk tau plak.. piston stender vtec hi--com kan?bape mm?

boleh,78mm kan standard.wira banyak guna tu 4g93 masuk piston honda vtec, tapi rebore balik lah

oic.. bukan piston honda tk than boost ke?aku dgr 1bar je max boleh pegi.tu psl avantech pun pkai ppiston JE.. aku dgr citer je

yup ,Honda punya tak tahan boost.Piston tu bukan masuk 4g93T( itu gsr turbo) tetapi masuk 4g93 N/A ma.

oic.. pham2. tp aku rela main turbo dari layan vtec.barang aftermarket tk leh tahan.. eh bro sedar tk sedar sy da full member seh.. melayankan bro je da 109 post.haha.. padahal tk smpai sebulan joint forum.haha.. thanks bro.hihi

Offline clay angel

  • Lagend SNCT
  • ******
  • Join Date: Oct 2011
  • Location: KOTA KINABALU
  • Posts: 1113
  • Liked: 0
  • Gender: Male
  • IM UNDERGROUND
Re: Oversize Piston
« Reply #14 on: October 09, 2011, 02:42:30 AM »
aku tk berani main honda.. duit kuar mcm air paip

baranag2 di kedai potong kan ada, mungkin boleh dapat murah.boleh beli piston honda masuk ja kat blok campro.power juga mcm kawan aku buat

boleh masuk ke?aku tk tau plak.. piston stender vtec hi--com kan?bape mm?

boleh,78mm kan standard.wira banyak guna tu 4g93 masuk piston honda vtec, tapi rebore balik lah

oic.. bukan piston honda tk than boost ke?aku dgr 1bar je max boleh pegi.tu psl avantech pun pkai ppiston JE.. aku dgr citer je

yup ,Honda punya tak tahan boost.Piston tu bukan masuk 4g93T( itu gsr turbo) tetapi masuk 4g93 N/A ma.

oic.. pham2. tp aku rela main turbo dari layan vtec.barang aftermarket tk leh tahan.. eh bro sedar tk sedar sy da full member seh.. melayankan bro je da 109 post.haha.. padahal tk smpai sebulan joint forum.haha.. thanks bro.hihi

bagus main turbo,apa lagi bro BOT lah satria neo bro tu.Fullmamber,heheheh bagus, mesti mau rajin kalau mau post.setiap apa kita buat, mesti ada tindak balas.sekarang nie ada yang kasi post sekali,pas tu no repond.banyak forum begitulah sekarang.anyways congrat bro sebab dapat Fullmember

 

Persatuan Pemilik Kereta Proton Satria Neo Malaysia 2011©SatriaNeoClub Team All rights reserved

admin@satrianeoclub.com.my contact 0198654189
Back to top